Dieta zdrowa dla serca

Serce jest dla nas wyrozumiałe. Przez lata znosi palenie papierosów, obfite, tłuste jedzenie i brak aktywności ruchowej. Dieta wspomagająca jego pracę powinna być przestrzegana przez całe życie. Celem jest zachowanie niskiego stężenia cholesterolu, prawidłowego ciśnienia tętniczego oraz prawidłowej wydolności serca. Zalecane są produkty bogate w błonnik, czyli warzywa, owoce, gruboziarniste pieczywo, kasze, ryż niełuskany a przede wszystkim rośliny strączkowe. Okazuje się, że niedobory błonnika w diecie mogą być groźniejsze dla układu krążenia niż dieta oparta na czerwonym mięsie. Czy dieta zdrowa dla serca musi być monotonna? Ekologiczne targi są pełne kolorowych nieprzetworzonych produktów z upraw i hodowli prowadzonych zgodnie z filozofią „slow food” (kultura spożywania żywności i promocja lokalnych, tradycyjnych sposobów ich produkcji). Na zakupy w osiedlowym sklepie zabierz ze sobą aplikację - mobilny przewodnik po zagadnieniach zdrowego żywienia, często wraz z przepisami kulinarnymi, aby z dobrej jakości produktu stworzyć smaczne potrawy. O istnieniu związków chemicznych wchodzących w skład żywności wie każdy, kto choć raz czytał etykietę wybranego produktu. Wiedza na ten temat upowszechnia się wraz ze wzrostem liczby zwolenników ekologicznej żywności, stanowiących już ponad 30% społeczeństwa. Apetyt na zdrowie rośnie wraz z odkrywanymi kolejnymi zdrowymi produktami.

Promowanie profilaktyki chorób układu sercowo-naczyniowego jest jednym z głównych celów Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Obecnej kadencji PTK patronuje hasło „Zdrowe dzieci, zdrowa młodzież, zdrowi dorośli” a misją jest wyrobienie odpowiednich nawyków żywieniowych i zachowań prozdrowotnych u najmłodszych. Obchody Światowego Dnia Serca wpisują się w tę ideę.